Zajednica gospodarskih subjekata ili zajednica ponuditelja često je korištena forma nastupa
gospodarskih subjekata u postupcima javne nabave te samim time se i javni i sektorski naručitelji
često susreću s navedenim institutom, kako kod pregleda i ocjene ponuda, tako i u izvršenju ugovora.
Zajednica gospodarskih subjekata, kao i svako partnerstvo, osim prednosti, nosi i određene rizike koji
u trenutku udruživanja i sastavljanja ponude te fokusa članova zajednice na dobivanje ugovora nisu
prepoznati i na jasan način razrađeni u sporazumu zajednice. U članku su istaknuti pojedini značajniji
slučajevi iz prakse Državne komisije za kontrolu postupaka javne nabave glede problematike koja se
javlja vezano za navedeni institut.
Latest Business News
-
2024ČlanciJavna nabavaRiznicaStudeni
-
Na izvršenje ugovora o javnoj nabavi odnosno prava, obveze i odgovornosti ugovornih strana
primjenjuju se odredbe Zakona o obveznim odnosima. Uz mogućnosti izmjene ugovora sukladno
odredbama samog ugovora, ugovorne strane obvezno moraju primjenjivati i odredbe ZJN 2016 o
izmjenama ugovora koje predstavljaju svojevrsna ograničenja u samoj provedbi izmjena ugovora.
U projektima sufinanciranim EU sredstvima, kontrolno tijelo provodi ex post provjeru nastalih izmjena
ugovora u razdoblju njegova trajanja. Sam postupak ex post provjere utvrđuje okolnosti na osnovu
kojih je naručitelj izmijenio prvobitni ugovor odnosno jesu li nastale izmjene u skladu s odredbama
dokumentacije o nabavi, sklopljenom ugovoru i odredbama ZJN 2016 te Direktive 2014/24/EU.
Prihvatljivost izmjene ugovora i možebitno novonastalog troška, osnova je pristupa ex post kontrole. -
2024ČlanciPlaće i naknadeRiznicaStudeni
Neprofitne organizacije – službena putovanja vanjskih suradnika
Premda se isplata neoporezivih primitaka uobičajeno povezuje sa zaposlenicima, porezni propisi
omogućuju određeni stupanj fleksibilnosti u njihovoj isplati i osobama izvan radnog odnosa.
Neprofitne organizacije pod određenim uvjetima mogu isplaćivati neoporezive naknade za pokriće
troškova službenih putovanja vanjskim suradnicima. Ovakva porezna pogodnost je omogućena
samo neprofitnim organizacijama što im osigurava dodatnu operativnu prilagodljivost, učinkovitije
angažiranje vanjskih stručnjaka za realizaciju projektnih i drugih operativnih aktivnosti te može biti
važan čimbenik u planiranju i upravljanju troškovima. Detaljnije o poreznoj pogodnosti za neprofitne
organizacije pročitajte u nastavku članka. -
2024ČlanciPoreziRiznicaStudeni
Izlazak iz sustava PDV-a i pripreme za sastavljanje obračuna PDV-a za posljednje razdoblje oporezivanja 2024. godine za proračunske korisnike i neprofitne organizacije
Obveznici upisani u registar obveznika PDV-a koji su tijekom 2024. godine imali vrijednost oporezivih
isporuka u iznosu koji neće biti veći od 50.000,00 eura (prema prijedlogu izmjena Zakona o PDV-u),
moći će podnijeti zahtjev za izlazak iz sustava PDV-a. Zahtjev se podnosi nadležnoj ispostavi Porezne
uprave najkasnije do 15. siječnja 2025. godine. Prema čl. 85. st. 7. Zakona o PDV-u, porezni obveznik
mora u prijavi PDV-a koju podnosi za posljednje razdoblje oporezivanja kalendarske godine napraviti
sva usklađenja i ispravke za tu kalendarsku godinu te u slučaju izlaska u zadnji obračun treba uključiti
i porezne obveze koje nastaju zbog izlaska iz sustava PDV-a. Autorica u članku piše o obvezama
poreznih obveznika koji izlaze iz sustava PDV-a te o specifičnostima usklađivanja u zadnjem obračunu
kod proračunskih korisnika i neprofitnih organizacija upisanih u registar obveznika PDV-a. -
2024ČlanciNeprofitno računovodstvoRačunovodstvoRiznicaStudeni
Računovodstveno gledište ulaganja neprofitnih organizacija u tuđu imovinu
Neprofitnim organizacijama koje nemaju svoje vlastite poslovne prostore ili građevinske objekte,
gradovi i općine često dodjeljuju poslovne prostore na besplatno korištenje, prepoznavajući važnost
njihovog doprinosa zajednici. Odvijanje njihovih aktivnosti popraćeno je održavanjem, uređenjem ili
adaptacijom prostora, što s računovodstvenog gledišta predstavlja tekuće održavanje ili ulaganje
u tuđu imovinu radi prava korištenja. Ponekad se sklapaju i ugovori o zakupu poslovnog prostora.
Ako ulaganje u tuđi prostor tereti zakupodavca, onda se mjesečna najamnina može kompenzirati s
uloženim sredstvima za preuređenje prostora -
2024ČlanciProračunsko računovodstvoRačunovodstvoRiznicaStudeni
Usklađenje potraživanja – slanje IOS-a sa stanjem na dan 31. 10. 2024. i/ili kontinuirano praćenje duga
Međusobno usklađenje potraživanja s kupcima – dužnicima provodi se slanjem izvoda otvorenih
stavaka IOS-a sa stanjem na 31. listopada 2024. godine. Kada subjekti u sustavu proračuna izdaju
veći broj izlaznih računa, rješenja ili sličnih dokumenata fizičkim osobama i kada se radi o manjim
iznosima, ne treba provoditi slanje IOS-a pod uvjetom da je osigurano kontinuirano praćenje i
informiranje o stanju duga. U članku se detaljnije pojašnjavaju načini usklađenja potraživanja s
kupcima – dužnicima. -
2024Aktualne temeRiznicaStudeni
Primjena novog zakonskog okvira procesa planiranja i metodologija izrade financijskih planova proračunskih korisnika državnog proračuna i proračunskih korisnika JLP(R)S za razdoblje 2025. – 2027. – praktični primjeri
Budući da Ministarstvo financija još nije donijelo upute za planiranje proračuna i financijskih
planova za razdoblje 2025. – 2027., određene JLP(R)S su same izradile upute za planiranje te ih
dostavile svojim proračunskim korisnicima. Planiranje se obavlja prema novom zakonskom okviru,
Zakonom o proračunu u kontekstu kojega su doneseni svi provedbeni propisi. Proračunski korisnici
državnog proračuna primjenjuju modificirano novčano načelo i u financijski plan uključuju
prenesena sredstva iz prethodne godine i prijenos sredstava u sljedeću godinu. Proračunski korisnici
JLP(R)S primjenjuju modificirano obračunsko načelo i u financijski plan uključuju prenesene viškove
i manjkove s podskupine 922. Novim Pravilnikom o planiranju propisani su sadržaj i forma tablica
koje treba primjenjivati pa su u članku dani praktični primjeri i pojašnjenja metodologije izrade
financijskih planova proračunskih korisnika i uključivanja prenesenih sredstava i prenesenih
viškova i manjkova. -
2024ČlanciListopadMakroekonomska kretanjaPraksa Europske unijeRačunovodstvo i financije
Budućnost europske konkurentnosti: izvješće Marija Draghija
Sredinom rujna 2024. talijanski i europski ekonomist i dužnosnik Mario Draghi zastupnicima
Europskog parlamenta predstavio je izvješće o budućnosti europske konkurentnosti, koje bi trebalo
biti osnova za donošenje novog plana Europske unije o održivom prosperitetu i konkurentnosti, koji će
pripremiti Europska komisija. U izvješću se prepoznaju tri transformacije koje Unija treba proći kako
bi ostala konkurentna na globalnoj razini: ubrzanje inovacija i pronalaženjem novih pokretača rasta,
snižavanje visokih cijena energije uz istovremenu dekarbonizaciju i prelazak na kružno gospodarstvo
te povećanje sigurnosti i smanjenje ovisnosti o drugima. -
2024ČlanciListopadRačunovodstvo i financijeRadno pravoZakonodavstvo i pravna praksa
Alkoholizam i druge ovisnosti radnika
Zakon o zaštiti na radu (Nar. nov., br. 71/14. – 96/18.), u čl. 57. do 60. uređuje zaštitu nepušača,
zabranu pijenja alkohola i uzimanje drugih sredstava ovisnosti. Navedene odredbe odnose se na
radnike, tj. osobe koje u radnom odnosu obavljaju poslove za poslodavca.
Zakon o zaštiti na radu u poglavlju o zaštiti nepušača, zabrani pijenja alkohola i uzimanja drugih
sredstava ovisnosti prvo uređuje zaštitu nepušača od djelovanja dima duhanskih i srodnih proizvoda.
Ova se zaštita odnosi na radnike poslodavca, ali i na sve osobe koje se zateknu na mjestu rada, dok
se zabrana korištenja alkohola i drugih sredstava ovisnosti odnosi samo na radnike. -
2024ČlanciListopadRačunovodstvo i financijeRadno pravoZakonodavstvo i pravna praksa
Nadzor i kontrola Hrvatskog zavoda za zdravstveno osiguranje
Novi Pravilnik o nadzoru i kontroli Hrvatskog zavoda za zdravstveno osiguranje (Nar. nov., br. 93/24.,
dalje u tekstu: Pravilnik), stupio je na snagu 15. kolovoza 2024. godine. Novim su Pravilnikom izvan
snage stavljeni Pravilnik o načinu provođenja nadzora i kontrole od 24. travnja 2014. i Pravilnik o
kontroli privremene nesposobnosti za rad od 5. studenoga 2013. godine.
Novim Pravilnikom uređuju se vrste nadzora i kontrole, provođenje nadzora i kontrole, nadzor i
kontrola privremene nesposobnosti, provjera podataka o kojima ovisi ostvarivanje prava, kontrolori
Hrvatskog zavoda za zdravstveno osiguranje (dalje u tekstu: Zavod), u skladu s odredbama Zakona o
obveznom zdravstvenom osiguranju, kao i tajnost podataka.
U ovom članku iznesen je pregled vrsta nadzora i kontrole, provođenje nadzora i kontrole, nadzor i
kontrola privremene nesposobnosti i provjera podataka o kojima ovisi ostvarivanje prava na nadzoru
i kontroli privremene nesposobnosti.