Internet trgovina je nesumnjivo naša svakodnevica, no odlučimo li se na poduzetnički pothvat valja
dobro poznavati pravnu osnovu poslovanja. Od samog početka poslovanja, preko isticanja cijena,
prigovora potrošača do omogućavanja jednostranog raskida od strane potrošača u roku 14 dana bez
navođenja razloga.
Internet kupovina iz udobnosti vlastitog doma potrošačima nosi brojne pogodnosti. Naš zakonodavac
pokušava stvoriti što bolji zakonski okvir, što je u okolnostima brzog razvoja tehnologije ozbiljan
zadatak.
Latest Business News
-
2024ČlanciRačunovodstvo i financijeStudeniTrgovačko pravoZakonodavstvo i pravna praksa
-
2024ČlanciRačunovodstvo i financijeStudeniTrgovačko pravoZakonodavstvo i pravna praksa
Pravni aspekti pripajanja i spajanja trgovačkih društava
Pripajanje i spajanje trgovačkih društava uređeno je u GLAVI II. Zakona o trgovačkim društvima (Nar.
nov., br. 111/93. – 130/23) od čl. 512. do čl. 550.
U navedenoj glavi Zakona o trgovačkim društvima (dalje: ZTD) uređeno je: pripajanje i spajanje
dioničkih društava, pripajanje dioničkoga društva društvu s ograničenom odgovornošću, pripajanje
i spajanje društava s ograničenom odgovornošću, pripajanje društva s ograničenom odgovornošću
dioničkome društvu te prekogranična pripajanja i spajanja.
U navedenoj glavi ZTD-a uređena su pripajanja i spajanja društava kapitala (dioničkog društva i
društva s ograničenom odgovornošću), a nisu predviđena pripajanja i spajanja društava osoba
(javnog trgovačkog društva, komanditnog društva i gospodarskog interesnog udruženja). -
2024ČlanciGranske specifičnostiPoslovanje obrtnikaRačunovodstvo i financijeStudeni
Popis dugotrajne imovine u obrtničkoj djelatnosti i obračun amortizacije za 2024. godinu
Fizičke osobe koje obavljaju samostalnu djelatnost obrta, slobodnog zanimanja te poljoprivrede
i šumarstva, od koje utvrđuju dohodak kao razliku primitaka i izdataka, dužni su voditi poslovne
knjige primjenjujući načelo blagajne. Ako se obavljajući djelatnost koriste dugotrajnom imovinom
čija je pojedinačna nabavna vrijednost veća od 665,00 €, a vijek trajanja dulji od godine dana, tada
dugotrajnu imovinu iskazuju u posebnoj evidenciji – Popisu dugotrajne imovine na Obrascu DI.
Obrazac DI poreznim obveznicima služi za utvrđivanje izdataka otpisa odnosno amortizacije.
Međutim, dugotrajna imovina koja se može samostalno koristiti, bez obzira na vijek trajanja (kraći ili
duži od 1 godine), a čija je pojedinačna nabavna vrijednost manja od 665,00 €, otpisuje se jednokratno
kroz izdatke poslovanja te se ne evidentira u Popisu dugotrajne imovine, već se izdatak iskazuje u
Obrascu KPI pod uvjetom da je plaćena. -
2024ČlanciPlaće i socijalno osiguranjeRačunovodstvo i financijeStudeniZdravstveno osiguranje
Naknada za bolovanje zbog ozljede na radu i profesionalne bolesti
Naknada plaće za bolovanje uzrokovano ozljedom na radu odnosno profesionalnom bolesti određuje
se u visini 100 % prosječne neto plaće radnika isplaćene u prethodnih šest mjeseci prije mjeseca u
kojemu je nastao osigurani slučaj. Najviši iznos naknade nije ograničen. Naknadu plaće isplaćuje
poslodavac, a zatim od Hrvatskog zavoda za zdravstveno osiguranje potražuje povrat isplaćenog
iznosa. Naknada za bolovanje uzrokovano ozljedom na radu je neoporezivi primitak osiguranika, ne
podliježe obvezi doprinosa ni poreza na dohodak.
Poslodavac može pri obračunu naknade za bolovanje uzrokovano ozljedom na radu ili profesionalnom
bolesti postupiti prema opisanim pravilima tek nakon što je ozljeda na radu priznata od strane
Hrvatskog zavoda za zdravstveno osiguranje, a dotada obračunava i isplaćuje naknadu u visini
kako je propisano za bolovanje kojemu nije uzrok ozljeda na radu ni profesionalna bolest. Nakon
završenog postupka u kojemu je ozljeda na radu priznata, poslodavac provodi ispravak isplaćenog
iznosa naknade i ispravak obrasca JOPPD. -
2024ČlanciPlaće i naknadePlaće i socijalno osiguranjeRačunovodstvo i financijeStudeni
Razlika između bolovanja zbog komplikacija u trudnoći i dopusta trudne radnice
Prava trudnih radnica na radnom mjestu od iznimne su važnosti za očuvanje zdravlja majke i djeteta.
Uredna trudnoća omogućuje rad do 28 dana prije poroda no u slučaju komplikacija radnica može
ostvariti pravo na bolovanje uz naknadu iz sredstava Hrvatskog zavoda za zdravstveno osiguranje
(HZZO). Nasuprot tome, trudna radnica na poslovima opasnim po zdravlje ima pravo na dopust pri
čemu poslodavac isplaćuje naknadu. Razlika između ovih prava, uključujući izvor i visinu naknade,
važna je i za poslodavce i za radnike. Članak pruža pregled prava trudnih radnica i način njihovog
evidentiranja u porezne svrhe. -
2024ČlanciPlaće i naknadePlaće i socijalno osiguranjeRačunovodstvo i financijeStudeni
Primjena Kolektivnog ugovora za djelatnost trgovine
Kolektivni ugovor za djelatnost trgovine sklopljen je u rujnu 2024., a stupa na snagu i primjenjuje
se od 1. studenoga 2024. godine, s rokom važenja tri godine. U tijeku je procedura utvrđivanja
javnog interesa za proširenje njegove primjene na sve poslodavce i radnike u djelatnosti trgovine. U
djelatnosti trgovine aktivno je 26.409 trgovačkih društava i 8.117 obrtnika (podaci za ožujak 2024.)
koji zapošljavaju više od 220.000 radnika.
Članak sadrži prikaz prava radnika ugovorenih Kolektivnim ugovorom za trgovinu, s naglaskom
na radno vrijeme, odmore i dopuste, plaće, dodatke na plaću i druga materijalna prava radnika u
trgovini. -
2024ČlanciPorez na dodanu vrijednostPoreziRačunovodstvo i financijeStudeni
Obračun PDV-a na usluge prijevoza putnika
Mjesto oporezivanja prijevoznih usluga razlikuje se kod prijevoza dobara u odnosu na prijevoz
putnika. Dok se mjestom obavljanja usluga prijevoza putnika smatra mjesto gdje se prijevoz obavlja,
razmjerno prijeđenim udaljenostima bez obzira tko je korisnik usluga, mjesto obavljanja usluga
prijevoza dobara različito je, ovisno o tome tko je korisnik usluge prijevoza, drugi porezni obveznik ili
osoba koja nije porezni obveznik. O mjestu obavljanja usluga prijevoza dobara pisali smo u RIF-u br.
5/24., a u ovom članku autorica piše o oporezivanju PDV-om usluga prijevoza putnika. -
2024ČlanciPlaće i naknadePlaće i socijalno osiguranjeRačunovodstvo i financijeStudeni
Godišnji obračun poreza na dohodak od nesamostalnog rada
Poslodavci obvezno za svoje radnike sastavljaju godišnji obračun poreza na dohodak od
nesamostalnoga rada tijekom mjeseca prosinca, a najkasnije do 31. prosinca tekuće godine, ako su
ispunjeni uvjeti i razlozi za njegovo sastavljanje, propisani odredbama Zakona o porezu na dohodak
i Pravilnika o porezu na dohodak. Sastavljanjem godišnjeg obračuna, radnicima se omogućava
korištenje poreznih prava koja nisu iskoristili tijekom godine te im se vraća u poreznom razdoblju više
plaćeni iznos poreza na dohodak.
U ovom članku autorica na primjerima pojašnjava razloge i uvjete za sastavljanje godišnjeg obračuna
poreza na dohodak te pravila njegovog iskazivanja u obrascu JOPPD. -
2024ČlanciPorez na dobitPoreziRačunovodstvo i financijeStudeni
Nova pravila za priznavanje rashoda darovanja kod obveznika poreza na dobit
Zakonom o izmjenama i dopunama Zakona o porezu na dobit (Nar. nov., br. 114/23.), izmijenjena su
i dopunjena pravila o priznavanju rashoda darovanja, koja se po prvi puta primjenjuju u poreznoj
prijavi za 2024. godinu. Izmijenjena su pravila u smislu da se uz prethodno razdoblje može promatrati
i tekuće, kako bi se mogao utvrditi dopušteni iznos darovanja, a dopunjena u smislu da pod određenim
uvjetima darovanja mogu biti priznata i iznad 2 % prihoda.
Autor u članku detaljnije piše o pravilima za priznavanje rashoda darovanja kod obveznika poreza na
dobit koja se po prvi puta primjenjuju u poreznoj prijavi za 2024. godinu. -
2024ČlanciInterna revizijaRačunovodstvo i financijeRevizijaStudeni
Interna revizija investicijskih fondova
Financijski sustav ima ključnu ulogu u poticanju gospodarskog rasta zemlje pa je njegova stabilnost i
efikasnost od iznimnog značaja. Visok stupanj reguliranosti i velika potreba za upravljanjem rizicima
karakteristična je za sve sudionike financijskog sustava te ujedno i jedan od načina osiguranja njegove
efikasnosti i stabilnosti. Ustrojavanje interne revizije kao funkcije koja osigurava podršku organizaciji
u unaprjeđenju sustava upravljanja rizicima i sustava internih kontrola predviđeno je zakonima koji
uređuju poslovanje financijskih institucija.
Zakoni koji uređuju poslovanje kreditnih institucija i mirovinskih društava propisuju obvezu
ustrojavanja funkcije interne revizije dok zakoni koji uređuju poslovanje osiguravajućih društava i
društava za upravljanje investicijskim fondovima ostavljaju mogućnost da organizacija sama procijeni
je li razmjerno prirodi, opsegu i složenosti poslovanja potrebno ustrojiti funkciju interne revizije.
Cilj ovoga članka je istražiti koliko je društava za upravljanje investicijskim fondovima u Republici
Hrvatskoj ustrojilo funkciju interne revizije te koji su to kriteriji prema kojima se donosi odluka o
njezinom ustrojavanju. Svrha članka je opisati mehanizme unutarnjih kontrola, zadatke i odgovornosti
funkcije interne revizije u industriji investicijskih fondova. Podaci za provedbu istraživanja prikupljeni
su metodom anketnog upitnika, a rezultat istraživanja prikazan je u zadnjem poglavlju ovoga članka.