Osobna iskaznica u doba trajanja epidemije bolesti COVID-19
U skladu s člankom 204. Poslovnika Hrvatskoga sabora (Nar. nov., br. 81/13., 113/16., 69/17. i 29/18.) predlaže se dopuna Zakona o osobnoj iskaznici po hitnom postupku kako bi se građanima u situaciji nastaloj zbog epidemije bolesti COVID-19, omogućilo korištenje ranije izdanih osobnih iskaznica, čime bi se smanjili socijalni kontakti i zaštitili građani i službenici.
Upravni postupci u kojima se izdaju osobne iskaznice za vrijeme trajanja epidemije bolesti COVID-19 ne bi se provodili.
Osoba koja posjeduje osobnu iskaznicu mora podnijeti zahtjev za izdavanje nove osobne iskaznice ako joj je istekao rok važenja, ako su se promijenili osobni podaci o njezinu osobnom imenu, osobnom identifikacijskom broju, spolu, datumu rođenja ili ako je promijenila prebivalište u Republici Hrvatskoj, ako fotografija na osobnoj iskaznici više ne odgovara izgledu osobe, ako je osobna iskaznica oštećena na način da je otežano ili onemogućeno vizualno ili strojno čitanje podataka u vizualno ili strojno čitljivoj zoni ili ako je djelomično ili u potpunosti prelomljena ili zbog bilo kojeg drugog razloga ne služi svrsi.[1]
No kako je nastala nepredviđena situacija vezana uz epidemiju bolesti COVID-19 uzrokovane virusom SARS-CoV-2, a u cilju smanjenja socijalnih kontakata i zaštite građana i službenika koji provode upravne postupke u kojima se izdaju osobne iskaznice donosi se Zakon o dopunama Zakona o osobnoj iskaznici (Nar. nov., br. 42/20.). Prema dopuni, osoba koja bi trebala podnijeti zahtjev za izdavanje nove osobne iskaznice, prema već navedenim okolnostima, za vrijeme trajanja epidemije bolesti COVID-19 uzrokovane virusom SARS-CoV-2, ne mora podnijeti zahtjev za izdavanje nove osobne iskaznice, a najdulje 30 dana od dana proglašenja prestanka epidemije. Osobna iskaznica koja je osobi izdana smatra se valjanom do isteka navedenog roka.
Nakon prestanka epidemije, a najdulje 30 dana od dana proglašenja njezina prestanka, osoba će biti dužna bez odgode podnijeti zahtjev za izdavanje nove osobne iskaznice.
Također se pokazalo upitna odredba članka 14. stavka 5. Zakona o osobnoj iskaznici koja propisuje da ako osoba ne preuzme izdanu osobnu iskaznicu u idućih 90 dana od dana isteka rokova za izradu osobne iskaznice, policijska uprava odnosno policijska postaja će osobnu iskaznicu poništiti. Kako građani za vrijeme trajanja epidemije bolesti COVID – 19 uzrokovane virusom SARS-CoV-2, neće biti u mogućnosti u propisanom roku preuzeti izdanu osobnu iskaznicu dopunjuje se Zakon o osobnoj iskaznici dodavanjem novog članka 14.a kojim će se omogućiti preuzimanje izdanih osobnih iskaznica najdulje 30 dana od dana prestanka epidemije.
Putne isprave u doba trajanja epidemije bolesti COVID-19
U skladu s člankom 204. Poslovnika Hrvatskoga sabora (Nar. nov., br. 81/13., 113/16., 69/17. i 29/18.) predlaže se donošenje dopune Zakona o putnim ispravama hrvatskih državljana po hitnom postupku kako bi se građanima u situaciji nastaloj zbog epidemije bolesti COVID-19, omogućilo korištenje ranije izdanih putovnica, čime bi se smanjili socijalni kontakti i zaštitili građani i službenici. Upravni postupci u kojima se izdaju putovnice ne bi se provodili za vrijeme trajanja epidemije bolesti COVID-19. Dopuna Zakona o putnim ispravama hrvatskih državljana izlazi u Narodnim novinama br. 42/20.
Hrvatski državljanin pod uvjetima propisanim Zakonom o putnim ispravama hrvatskih državljana ima pravo na putnu ispravu. Putna isprava je javna isprava kojom se dokazuje identitet i hrvatsko državljanstvo.[2] Građanin je dužan nositi važeću putnu ispravu kada putuje u inozemstvo, osim ako međunarodnim ugovorom nije drugačije uređeno. [3] Međunarodnim ugovorom može se odrediti da za putovanje u pojedine države putna isprava nije potrebna.[4]
Putne isprave su: putovnica, diplomatska putovnica, službena putovnica, putni list, kao i putne isprave koje se izdaju na osnovi međunarodnog ugovora.[5]
Putovnica se izdaje s rokom važenja od 10 godina, građanima mlađim od 21 godine putovnica se izdaje s rokom važenja od 5 godina, ako Zakonom nije drugačije određeno. Građaninu koji u razdoblju od pet godina izgubi dvije ili više putovnica, nova putovnica izdaje se s rokom važenja od godinu dana. Građaninu kojem se privremeno ne mogu uzeti otisci prstiju, putovnica se izdaje s rokom važenja od godinu dana. Jednako tako, putne isprave s osnovnom kontrolom pristupa podacima na elektroničkom nosaču podataka (putne isprave 2. generacije) koje će se izdavati nakon 31. prosinca 2014. godine, a do početka izdavanja putnih isprava s dodatnom kontrolom pristupa podacima na elektroničkom nosaču podataka (putne isprave 3. generacije), važit će najdulje do 31. prosinca 2024. godine.[6]
Kako je održavanje navedenih rokova upitno za vrijeme trajanja epidemije bolesti COVID-19. Zakonom o putnim ispravama bilo je nužno dopuniti radi prilagodbe novonsataloj situaciji u cilju smanjenja socijalnih kontakata i zaštite građana i službenika koji provode upravne postupke u kojima se izdaju putovnice.
Prema novom članku 12. a. osoba, građanin, ne mora podnositi zahtjev za izdavanje nove putovnice, zbog isteka roka važenja ranije izdane putovnice, a najdulje 30 dana od dana proglašenja prestanka pandemije. Građaninu se za vrijeme trajanja epidemije bolesti COVID-19 uzrokovane virusom SARS-CoV-2, a najdulje 30 dana od dana prestanka epidemije, omogućuje korištenje ranije izdane putovnice, koja bi se za to vrijeme smatrala valjanom.
[1] Članak 5. Zakona o osobnoj iskaznici.
[2] Članak 1. Zakona o putnim ispravama hrvatskih državljana.
[3] Članak 2. Zakona o putnim ispravama hrvatskih državljana.
[4] Članak 3. Zakona o putnim ispravama hrvatskih državljana.
[5] Članak 4. Zakona o putnim ispravama hrvatskih državljana.
[6] Članak 12. Zakona o putnim ispravama hrvatskih državljana.
Dunja Šarić dipl.iur., HZ RIF